Podsumowanie tego co wydarzyło się w wideo w 2020 roku i prognozy na kolejny dla NowyMarketing.pl przygotował Jakub Kwaczyński – Head of strategy w GoldenSubmarine.
3 najciekawsze akcje/kampanie wideo marketingowe z 2020 roku w Polsce
Wideo „Rzeczy, które widzę”. Materiał na kanale Krzysztofa Gonciarza na zlecenie Accuvue
Świetny film, który bez sensu jest opisywać, a dużo lepiej po prostu obejrzeć i samemu się przekonać dlaczego to materiał już kilkukrotnie wyróżniany przez branżę. Dobre dopasowanie influencera, który słynie wysokiej jakości materiałów do producenta soczewek. Nikt inny lepiej nie zachęci do kupna kontaktów, jak Gonciarz, który w 6 k (!) pokazuje światu detale i szczegóły, zwracające jego uwagę, gdy patrzy przez obiektyw.
WIELKA ZWROTKA Ż – Wideo w ramach kampanii promującej recykling szklanych butelek dla Grupy Żywiec
Jeden ze zwycięzców tegorocznych KTR-ów zasługuje na uwagę z kilku powodów, o których podczas gali mówili jurorzy, a ja temu przyklaskuję –
Kreatywne wykorzystanie dźwięków produktu, ciekawa, zaplętlona aranżacja, oraz świeżość i na poziomie muzycznym i wizualnym. Osobiście kampania urzeka mnie też za dopracowanie kreatywne i kilka smaczków – jednym z nich jest dostępna na YouTube wersja teledysku z udziałem Brodki i Musiała zapętlona 25 razy. Tyle bowiem razy szklana butelka – główny bohater kampanii – może być wykorzystana, jeśli będziemy fatygować się z jej zwrotem.
APART – reklama bożonarodzeniowa z udziałem gwiazd
Nie jest to oczywiście najlepsza kampania wideo tego roku, ale jest ciekawa ze względu na dyskusję, jaka rozgorzała w Internecie po jej publikacji. Tak, ta wizja świata z reklamy jest kiczowata. Parodia była zabawna i celnie punktowała oryginał za jego groteskowość. Trudno mi jednak pogodzić się z tym, jak duży i nieproporcjonalny hejt spadł na twórców reklamy ze strony naszej branży. Wszyscy pracujemy w reklamie i wielu z nas ma na koncie zaliczone „bazy” w postaci stockowych rodzinek z idealnym uzębieniem w sweterkach pod kolor z CI klienta, córek tłumaczących swoim mamom dlaczego kupiły w aptece Rutinacea maks de trzy forte i lokowania produktu u influencerów na Instagramie kulających się na kocu w salonie z płynem do płukania w ręce. Czy naprawdę Apart tak bardzo odstawał od tego jaki świat wielu z nas przedstawia w reklamie na co dzień?
3 wydarzenia z 2020 roku najmocniej wpływające na wideo marketing
Zdecydowanie najważniejszym i bezkonkurencyjnym wydarzeniem była pandemia koronoawirusa, która wywróciła do góry nogami branżę wideo, wpływając na możliwości kręcenia. Także pod kątem contentowym wiele się zmieniło – szczególnie podczas pierwszej fali zachorowań, wiele kampanii zostało zrealizowanych zdalnie, np. wykorzystaniem telefonów komórkowych i generalnie materiału niższej jakości od tej studyjnej. W mojej subiektywnej ocenie to pokazało jak bardzo autentyczne mogą być reklamy wideo, wiele z nich było dużo bardziej przekonujących niż wcześniejsze działania marek do tej pory (jak np. spoty Biedronki lub T-Mobile z okresu Wielkanocy).
3 najważniejsze wyzwania stojące przed wideo marketingiem w 2021 roku. Z jakimi problemami i zagadnieniami będziemy musieli się zmierzyć w 2021 roku?
Pod kątem tworzenia kampanii z wykorzystaniem wideo w digitalu istotnym wyzwaniem nadal będzie utrzymanie kompromisu pomiędzy zachowaniem interesującej, angażującej historii z brutalnymi realiami Internetu – jeżeli coś mnie nie zainteresuje poprzez nagłówek albo kilka pierwszych sekund materiału, scrolluję dalej. Nie wszystkie historie mogą być opowiedziane według schematu „digital story arc” co myślę będzie rodziło szereg wyzwań szczególnie dla kreatywnych, którzy będą musieli próbować opowiedzieć coraz więcej w coraz krótszym czasie. Albo zupełnie się tym nie przejąć i skupić się na świetnej, utrzymującej w napięciu historii. To jednak potrafią nieliczni.
Jakie nowinki technologiczne, trendy będą miały istotny wpływ na wideo marketing w Polsce w 2021 roku?
Trudno jednoznacznie wskazać trendy, które mogą wpłynąć na kształt kampanii wideo w najbliższym roku. Ze względu na ograniczone możliwości organizowania imprez masowych, lwia część budżetów eventowych i PRowych zostanie wykorzystana na produkcję transmisji wydarzeń na żywo lub on demand w Internecie. Wszystkie nowinki, które mogą być powiązane z tego typu treściami mogą zyskać zainteresowanie, ich skala oraz zastosowanie w komunikacji będą zbyt ograniczone, by istotnie zmieniało to reguły gry w wideo marketing 😉 Dobra historia, przedstawiająca lub adresująca konsumenckie napięcie, jak banalnie by to nie brzmiało, nadal robi robotę.