Przedstawiamy dziesięć istotnych kroków w procesie projektowania aplikacji mobilnej. Mamy nadzieję, że ta infografika ułatwi proces projektowania bez względu czy chcesz stworzyć aplikację na smartfon czy tablet.
Już od dłuższego czasu w App Storze i Google Play możemy znaleźć wiele bardzo ciekawych przykładów aplikacji stworzonych przez korporacje z całego świata, w tym również z Polski. Coraz więcej – także mniejszych firm – zaczyna myśleć i marzyć o swojej własnej aplikacji. Jak wykorzystać tę szansę? Jaką aplikację stworzyć i jak sprawić, aby dowiedzieli się o niej nasi klienci?
GoldenSubmarine radzi jak robić inspirujące, efektywne i wyjątkowe… APLIKACJE MOBILNE
Edukacyjne, rozrywkowe, biznesowe…
Aplikacje mobilne to doskonały sposób na angażowanie i pozyskiwanie uwagi użytkowników. Ale jak stworzyć naprawdę dobrą aplikację mobilną? Zobaczcie sami
01 STRATEGIA
Na początku warto się zastanowić… po co nam właściwie aplikacja?
Sprawdźmy, w jakim kontekście przyda się ona w naszych działaniach marketingowych. Zorientujmy się czy nasza grupa docelowa korzysta z urządzeń mobilnych.
Analizując dostępne dane określamy:
- grupę docelową
- jej zainteresowania
- potencjał aplikacji
Prognozowana liczba w 2013:
- smartfonów – 12 mln
- tabletów – 2 mln
02 KREACJA
Znamy już grupę docelową. Ale co ją zainteresuje?
Poszukajmy czegoś nowego, czego jeszcze nie było lub… po prostu ulepszymy to, co już jest na rynku.
Efektem naszej pracy jest:
- Scenariusz z opisem na pomysł aplikacji i poszczególne schematy jej działania.
- Opis dostępnych funkcjonalności
03 USER EXPERIENCE
Teraz można zacząć projektować. Od czego zacząć?
Trzeba pamiętać, że nasza aplikacja będzie obsługiwana za pomocą palców. Dlatego już sam sposób trzymania urządzenia narzuca rozmieszczenie elementów nawigacyjnych – optymalni po bokach ekranu.
Treść podzielmy na logiczne bloki, poszeregujemy i powiążmy je ze sobą tworząc architekturę informacji.
Sposób trzymania mobilnego urządzenia narzuca optymalne rozmieszczenie elementów nawigacyjnych po bokach ekranu.
Na tym etapie pracy posiadamy już makietę, którą można testować i wychwytywać błędy.
04 GRAFIKA
Uwaga! Grafikę tworzymy dl grupy docelowej, nie dla siebie.
Obsługa naszej aplikacji musi być intuicyjna i prosta. Dlatego ważne jest, by przyciski i interaktywne elementy były odpowiednio duże.
Wyzwanie projektowe stanowi mnogość rozmiarów ekranów i różne ich rozdzielczości, a także zmiany proporcji wyświetlanego obrazu przy obrocie urządzenia. Warto zrobić trochę „graficznego” zapasu dla urządzenia z większą rozdzielczością.
05 REALIZACJA
Aplikacja jedno czy wielosystemowa?
Warto to dobrze przemyśleć.
Aplikację możemy stworzyć w języku natywnym – danym dla danego systemu operacyjnego. Jest ona wydajniejsza, ale nie uruchomimy jej na innym systemie operacyjnym.
Alternatywą są języki multiplatformowe (np. Adobe Air), które umożliwiają przenoszenie i uruchamianie tego samego kodu na wielu urządzeniach i systemach. Oszczędzamy czas tworząc kod jeden raz.
06 TESTOWANIE
Badamy, sprawdzamy, weryfikujemy!
Prócz profesjonalnych testerów warto znaleźć osoby, które nie korzystają na co dzień z urządzeń mobilnych. Warto zadbać o jak największą liczbę różnych urządzeń i wersji systemów operacyjnych podczas testów.
Tworzymy scenariusze testów. Spisujemy uwagi i wnioski po testach. Poprawiamy!
07 PUBLIKACJA
Uff… błędy wykryte podczas testów już usunięte? To najwyższy czas na debiut naszej produkcji.
App store | Google play | |
Opłata za założenie konta | 99$ na rok | 25$ jednorazowo |
Weryfikacja danych developera | Tak | Nie |
Opłata za dodanie aplikacji | Nie | Nie |
Czas publikacji aplikacji | Zmienny – od kilku do kilkunastu dni | Praktycznie od razu |
08 PROMOCJA
Debiut aplikacji trzeba wesprzeć za pomocą działań PR i reklamy.
Warto zainteresować aplikacją serwisy i blogi zawodowo recenzujące aplikację.
Wielu wydawców posiada ofertę reklamową skierowaną do użytkowników urządzeń mobilnych. To również świetny sposób na promocję aplikacji.
Konkurs na testerów i lekcje pokazowe w szkołach.
09 MONITOROWANIE I ROZWÓJ
Jan użytkownicy korzystają z naszej aplikacji?
Trzeba to nieustannie obserwować.
Dzięki temu na bieżąco będziemy mogli śledzić jej popularność.
Można skorzystać ze statystyk zwartych na koncie deweloperskim lub robić pogłębione analizy w oparciu o np. Google Analytics. Te dane przydadzą się do dalszego rozwoju naszej aplikacji.
Statystyki deweloperskie:
- niewielka ilość informacji
- głównie dane dotyczące liczby pobrań czy krajów, z których one nastąpiły
Statystyki Google Analytics:
- wnikliwa analiza zainteresowań użytkowników
- dane o tym ile spędzają czsu i jak realizowane są cele biznesowe
10 OSTATNI KROK
Teraz wiesz już wszystko…
Miliony posiadaczy smartfonów i tabletów czekają na Waszą markę w mobilnym świecie.
Do dzieła !
Źródła: aplikacja PKN ORLEN S.A. „Poczuj chemię” zrealizowana przez GoldenSubmarine, materiały własne GoldenSubmarine