Na prośbę WirtualneMedia.pl mijający rok w branży UX podsumowuje Rafał Niemczynowicz – GoldenGrid.
1. Wydarzenie Roku
Zmiana nazwy koncernu Facebook na Metaverse sprawiła, że coraz więcej mówi się również o samym metaversie, czyli nowej wizji Internetu 3.0, gdzie doświadczenie użytkownika będzie odgrywać kluczową rolę.
W 2022 roku organizacje będą eksperymentować i szukać sposobów na to, jak dostarczyć właśnie takich „immersyjnych” doświadczeń swoim użytkownikom. W projektowaniu możemy spodziewać się rosnącej roli VR i AR oraz tworzenia doświadczeń dla użytkowników na zupełnie nowym poziomie. Dobry projekt będzie musiał być nie tylko intuicyjny, łatwy w obsłudze i estetyczny, lecz także „wciągający”.
2. Najważniejsze trendy w mijającym 2021 roku. Trend na 2022.
Budowanie hybrydowych rozwiązań, łączenie kanałów online i offline, a także tworzenie jednego spójnego doświadczenia Klienta w kontakcie z marką.
Nie jest to trend nowy, bo o sprzedaży w modelu omnichannel mówi się od dawna, jednak pandemia doskonale pokazała, że nie możemy tych kanałów traktować rozłącznie.
3. Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Początkowo, wraz z wybuchem pandemii, każdy z nas starał się przystosować do nowej rzeczywistości.
Obecnie, jesteśmy już „o krok dalej”. Nauczyliśmy się załatwiać wiele rzeczy przez internet, korzystamy z hybrydowych rozwiązań i często nie wyobrażamy sobie już powrotu do tego, co było. Wraz z upływem czasu, rosną również oczekiwania konsumentów związane z korzystaniem z produktów cyfrowych.
Dlatego rok 2021 to przede wszystkim rok „dopracowywania doświadczeń” z produktami cyfrowymi, które przez wiele firm, wraz z wybuchem pandemii, były tworzone w pośpiechu, bez weryfikacji ich założeń z badaniami z użytkownikami.
4. Największe wyzwanie na 2022r.
Projektowanie doświadczeń użytkowników nie jest już usługą premium, a zaczyna stawać się pewnego rodzaju standardem.
Jednak jak pokazuje raport „UX i Product Design w Polsce 2021”, aż 28% specjalistów nie korzysta z narzędzi dedykowanych badaniom – a bez prowadzenia badań ciężko tak naprawdę mówić o realnym rozwiązywaniu problemów użytkowników. W nadchodzącym roku istotnym zagadnieniem dla wielu organizacji będzie więc osiągnięcie dojrzałego podejścia w procesie projektowym.